Het voorbije joodse dordrecht
De onontdekte foto’s van Dordtse
joden in het archief: aflevering 1
Dit is H.G. Beerman junior, met een glasplatencamera zoals die door hem en door zijn vader is gebruikt. De Dordtse persfotograaf Hans Gebuis maakte deze foto voor het ‘Dordrechts Nieuwsblad’ van 28 april 1973, toen Fotoatelier Beerman 50 jaar bestond. Vader en zoon Beerman fotografeerden de reusachtige collectie bij elkaar die in de jaren zeventig aan het Dordtse archief in bruikleen is gegeven. |
In het beeldarchief van het Regionaal Archief Dordrecht blijken nog duizenden foto’s te berusten, die niet zijn beschreven. Ze zijn onderdeel van de nagelaten fotocollectie van vader en zoon Hermanus Gerardus Beerman – zoveel is wel bekend. Maar wie op de foto’s staan, is vaak in mist gehuld.
Weliswaar is ook de administratie van de beide Beermannen in het archief terechtgekomen, de zogeheten order- of negatievenboeken. Maar is de naam die bij een bepaalde datum staat die van de portretteerde of van de opdrachtgever? Dat is het grote raadsel dat deze collectie omringt.
Tussen al die duizenden foto’s bevinden zich ook vooroorlogse afbeeldingen van Dordtse joden die in de oorlog grotendeels zijn vermoord. Het kunnen er tientallen zijn, maar evengoed honderden. De hoeveelheid valt domweg niet te becijferen, omdat de collectie dus niet is ontvouwd. Intussen vertegenwoordigen al die tot op heden onontdekt gebleven foto’s wel een even grote emotionele als historische waarde.
Deze Dordtenaren immers zijn in vernietigingsoorden omgebracht. De portretten die zij bij Fotoatelier Beerman op het vertrouwde adres Vrieseplein 1 lieten maken, van henzelf of van hun gezin, waren misschien wel de laatste in hun bestaan. Dat maakt de foto’s onvoorwaardelijk zeldzaam – voor de stad, maar nog veel meer voor de nabestaanden. Vooropgesteld: áls die er tenminste al zijn en áls zij nog in leven zijn. De oorlog is per slot van rekening alweer 76 jaar geleden.
In deze eerste aflevering van een serie over het ‘geheime’ fotografische erfgoed van Beerman senior en junior, worden de vondsten in de collectie geopenbaard. Ter wille van de overzichtelijkheid zijn de vondsten opgesplitst in en verspreid over meerdere afleveringen. Telkens wordt een handjevol foto’s gepresenteerd, toegelicht en geduid. Maar eerst wordt hier uit de doeken gedaan hoe het ervoor staat met het uitpluizen van deze kostbare collectie.
Het zijaanzicht van het fotoatelier van Beerman, gezien vanaf de overkant van de Spuihaven. Het kasteelachtige pand werd gebouwd in opdracht van Beermans voorganger, de fotograaf H.J. Tollens. De foto is door Tollens zelf gemaakt op een onbekende datum vóór de oorlog, hoewel hij al was verhuisd. |
Hardnekkig
Een eerste aanwijzing dat zich in de ongeregistreerde foto’s ook afbeeldingen van vooroorlogse Dordtse joden bevinden, vond de archiefonderzoekster Erica van Dooremalen. Al jaren neemt zij met hardnekkigheid steeds nieuwe stapels archiefdocumenten door, fotografeert ze en zet ze getranscribeerd op haar website ‘Dordtenazoeker.nl’.
Zo heeft ze tienduizenden woonkaarten gedigitaliseerd, die een uiterst waardevolle bron voor historisch onderzoek vormen. Ook ploegde ze door passagierslijsten, verkoopakten van huizen, de volkstellingen van 1908, 1830 en 1840, kadasterdocumenten vanaf 1832, adresboeken, belastingplichtigen rond 1800 in Dordrecht – allemaal rijk materiaal waar het archief zelf niet aan toekomt, of het nut niet van inziet. En dit is nog slechts een kleine greep uit de ontzagwekkende hoeveelheid lokale gegevens die Van Dooremalen in haar eentje biedt.
De nieuwste ‘passie’ van Van Dooremalen zijn de ongeïdentificeerde foto’s van Beerman. Systematisch nam ze ze door, en heus niet alleen de foto’s van personen. Ze bekeek ook de foto’s van straten, gevels en gebouwen. Bij die foto’s-van-stenen, merkte ze, staat dikwijls “wel een steekwoord of meerdere steekwoorden”, zodat deze foto’s te herleiden waren tot bepaalde locaties in Dordrecht. Maar bij de foto’s van personen was dat niet het geval – althans nóg niet: Van Dooremalen heeft het op zich genomen de foto’s te proberen te koppelen aan zekere personen.
Daartoe maakt ze gebruik van het inventarisnummer in de nagelaten en ook bewaard gebleven administratie van fotoatelier en fotohandel Beerman. Dat nummer correspondeert met het nummer dat vrijwel altijd óók op de foto of op de glasplaat staat, soms vergezeld van een naam, ergens onderaan of bovenaan, in de rand.
Het vooraanzicht van Foto Beerman op het Vrieseplein op een foto uit de jaren dertig. Beerman runde in de beginjaren het fotoatelier met Eickholt, en de zaak heette toen nog ‘Atelier Schreurs’, naar de man (André Schreurs) die garant stond voor de hypotheekaflossing. |
Nogmaals de voormalige fotozaak van Beerman, nu in juli 2021 gefotografeerd aan de voorzijde op het Vrieseplein. Duizenden Dordtenaren zijn vanaf de jaren twintig tot in de jaren zeventig naar binnen gegaan om in de studio portretfoto’s van zich te laten maken. |
Structureel
Van Dooremalen wroet “heel structureel”, pagina voor pagina, door de duizenden onbeschreven foto’s. Voor een goed begrip: de collectie omvat op de beeldbank al 2197 pagina’s, met op elke pagina twintig foto’s = 43940 beelden (het RAD zelf telt er 44.303). Zij bekijkt de foto’s één voor één, noteert het nummer, ontcijfert de naam en maakt een notitie. In de administratie zoekt ze vervolgens het desbetreffende nummer op. Dan weet ze iets meer en weet ze bijvoorbeeld wanneer de foto is gemaakt. Want het nummer van de foto staat bij de dag dat de foto is gemaakt (of betaald), zo helpt de nummering bij de datering van de foto’s.
Maar die notities van vader en zoon Beerman in de administratie – waarmee wordt bedoeld: de orderboeken, opdrachtboeken of negatievenboeken – geven niet voor 100 procent uitsluitsel: de persoon die de opdracht heeft gegeven en voor de foto heeft betaald, hoeft niet per se de persoon te zijn die op de foto staat afgebeeld. Van Dooremalen weet dit, en ze is dan ook voorzichtig met al te stellige conclusies.
De gezinskaart van de familie Beerman, voor- en achterzijde. Vader Herman Gerardus en moeder Alia Maria Wilhelmina kregen drie kinderen, als eerste dochter Antonia Geertruida, daarna de zonen Wilhelmus Adrianus en Hermanus Gerardus junior. Op 9 mei 1912 kwamen zij vanuit Den Bosch in Dordrecht wonen. Oorspronkelijk komt het gezin uit Amsterdam, uit de Frederik Hendrikstraat 133. |
Te kostbaar
Helen Stroosma, de (inmiddels met pensioen gegane) senior studiezaalmedewerkster van het archief, gespecialiseerd in fotografie, heeft desgevraagd ons, de redactie van deze Stolpersteinesite, eerder in 2021 uitgelegd hoe het archief zélf te werk is gegaan, nadat het de Collectie-Beerman had binnengekregen, in de jaren zeventig. Die uitleg is ronduit ontmoedigend. Feitelijk is er geen verband tussen de orderboeken en de foto’s, vertelt ze.
“Toen wij het archief van Beerman zijn gaan digitaliseren, leek het een goed idee om de orderboeken van Beerman alvast in te voeren, zodat er een bijschrijving bij zou horen zodra de gedigitaliseerde foto’s online kwamen. Achteraf bleek dit geen goed idee. Een heleboel foto's waar een beschrijving van was, bleken er niet te zijn. Bovendien waren niet alle opdrachtgevers degenen die op de foto stonden. We zijn dus gestopt met deze aanpak, die bovendien te kostbaar werd, omdat we iemand in dienst hadden die dit werk deed.”
Kan zij enigzins aangeven hoeveel foto’s er niet beschreven zijn?
“Nee”, reageert Stroosma. “Het is niet te doen om dat uit te zoeken. Want er zijn zelfs nog véél meer foto’s – eigenlijk negatieven – van de Collectie-Beerman die niet gedigitaliseerd zijn, en dat zijn er tienduizenden.” Ze voegt toe: “En er zijn geen plannen om in de toekomst meer werk van deze collectie te maken. Dan zijn er toch andere prioriteiten.”
De enige manier om de collectie beschreven te krijgen, sluit Stroosma af, is “dat bezoekers die in onze beeldbank iemand herkennen, daar melding van maken.” Zoiets heet een ‘bezoekerscommentaar’, dat meestal bij de desbetreffende foto wordt geplaatst.
Thuisbrengen
Erica van Dooremalen is zo iemand die deze taak belangeloos op zich heeft genomen, maar op een andere wijze. Zij kijkt niet of ze iemand herkent, zij zou als naoorlogse Dordtenaar de vooroorlogse stadgenoten niet eens kúnnen herkennen. Maar zij bestudeert de foto’s vanuit haar archiverende gedrevenheid. Zij wil de foto’s thuisbrengen.
In de afgelopen maanden heeft Van Dooremalen – zij is niet doorlopend, maar bij tijd en wijle met de Collectie-Beerman bezig – iets ontdekt dat het ‘ontginnen’ van de collectie ook nog extra bemoeilijkt. Dat is als er bezoekers van de website zijn die toevallig iemand herkennen. Ze licht dit toe:
“De collectie begint netjes met de foto’s waarvan het inventarisnummer overeenkomt met het nummer op de foto. Dit is handig: het nummer kan nu eventueel vergeleken worden met de negatievenboeken (of opdrachtboeken). Hoe verder je in de collectie bladert, hoe hoger het inventarisnummer wordt. Maar op een gegeven moment komt het inventarisnummer niet meer overeen met het nummer op de foto. Het nummer op de foto zou dus apart in het bezoekerscommentaar moeten worden genoemd.”
Het uitzoeken is met andere woorden tamelijk ingewikkeld. En wie heeft hier nog zin in? Waarom zou je je zoveel moeite geven voor werk waarin het archief zélf al niet eens tijd en geld wil stoppen?
Delven
Van Dooremalen blijft het vooralsnog proberen, zo in haar eentje. Ze wil schachten delven in de fotografische goudmijn waarover het archief beschikt; een titanenklus. Vondsten die zij doet van joodse Dordtenaren, deelt zij met de redactie van deze website. De redactie op haar beurt probeert de afgebeelde personen te duiden: wie waren zij, hoe is het ze vergaan in of na de oorlog? Een co-productie dus.
De bedoeling van dit alles is simpelweg: te laten zien welke foto’s van joodse Dordtenaren zijn opgedolven uit die tienduizenden onbeschreven foto’s van vader en zoon Beerman. Wie weet welke nabestaande met dit fotohistorische erfgoed nog een plezier kan worden gedaan, zélfs na 76 jaar.
Vooroorlogse foto's van joodse Dordtenaren
Enig kind |
In het opdrachtenboek staat op 19 november 1927 bij nummer 9276: mevrouw Polak, Krispijnseweg 121. Vier foto’s van een jongen. “Is dit Arnoud Hartog Polak?”, oppert Van Dooremalen. |
Familielid |
In de beeldbank bevinden zich twee anonieme portretfoto’s van Beerman met deze nummers: 309_101444 en 309_101443. In de rand van deze foto’s is het nummer te lezen dat deze afbeeldingen hadden gekregen in de administratie van Beerman, respectievelijk 30506 en 30590. Maar er staat nog iets meer, namelijk “STAD sepia” en “STAD”. Van Dooremalen vermoedt dat het gaat om een portret van David Stad en van zijn vrouw Matje Cohen. Kan dit kloppen? |
Bruidsmeisjes |
In de rand van foto 309_100566 is behalve het fotonummer uit de administratie ook te lezen: “10666 EIJL sepia”. Staat op deze huwelijksfoto misschien, vraag Van Dooremalen zich af, Hermanus Eijl, die op 27 juni 1928 in Dordrecht trouwde met Elisabeth Breemer? |
Dochters |
Nog een foto die de familie Breemer betreft. In de beeldbank heeft zij nummer 309_108839, in de administratie van Beerman nummer 8451. De foto staat op pagina 1761 van de 2197 pagina’s op de beeldbank. In de rand van de foto staat “BREEMER 4x2 sepia vrijdag”, de foto laat een moeder met twee dochters zien. |
Wenkbrauwen |
Op pagina 1769 in Beermans administratie staat genoteerd, net als op de rand van de desbetreffende foto: “3580 v. Tijn sepia”. Te zien zijn een man en een vrouw, zie in de beeldbank onder nummer 309_109012. |
Verder naar De onontdekte foto’s van Dordtse joden in het archief: aflevering 2 >
Verder naar De onontdekte foto’s van Dordtse joden in het archief: aflevering 3 >
Verder naar De onontdekte foto’s van Dordtse joden in het archief: aflevering 4 >
Verder naar De onontdekte foto’s van Dordtse joden in het archief: aflevering 5 >
Verder naar De onontdekte foto’s van Dordtse joden in het archief: aflevering 6 >
Verder naar De onontdekte foto’s van Dordtse joden in het archief: aflevering 7 >
Verder naar De onontdekte foto’s van Dordtse joden in het archief: aflevering 8 >
Verder naar De onontdekte foto’s van Dordtse joden in het archief: aflevering 9 >
Verder naar De onontdekte foto’s van Dordtse joden in het archief: aflevering 10 >
Verder naar De onontdekte foto’s van Dordtse joden in het archief: aflevering 11 >
Verder naar De onontdekte foto’s van Dordtse joden in het archief: aflevering 12 >
Verder naar De onontdekte foto’s van Dordtse joden in het archief: aflevering 13 >
Verder naar De onontdekte foto’s van Dordtse joden in het archief: aflevering 14 (slot) >
< Terug naar index 'Verhalen over het voorbije joodse leven in Dordrecht'